ÇIKMAZLAR BİLEŞİĞİ

Tarantino’nun yönetmenliğini yaptığı Ucuz Roman, birbirinden kopuk gibi gözüken kişilikler ve zaman dilimlerinin şaşırtıcı olaylar aracılığıyla buluşması sonucu sıradışı yapıya kavuşan, 1994 yılında gösterime girmiş bir kurmaca.

Ucuz Roman’ın giriş sahnesinde gördüğümüz Honey Bunny ve Pumpkin, yaşamlarını hırsızlık yaparak sürdüren bir çifttir. Diğer ikili Vincent Vega ve Jules, üye oldukları çetenin patronuna ödeme geciktiren gençlerden hesap sormaya giderler ve olaylar gelişir.

Vincent patronun güzel ve genç karısına eğlencesinde eşlik ederken, Jules suç yaşamına son vermeye karar verir. Cesur bir boksör ise para karşılığı hile yapmayı reddederek şehirden kaçar. Senaryo boyunca bu birbirinden kopuk gibi gözüken kişiler koşut kurgunun da yardımıyla bir araya geleceklerdir.

Yönetmen, “Romanlar neredeyse her zaman her bir hikayeyi uygun gördüğü şekilde anlatma özgürlüğüne sahiptir. Benim yapmaya çalıştığım da o” diyerek sorumluluğu izleyiciden alarak kişilere yüklemek istediğinin altını çiziyor.

Sinemada ilgi gören filmler arasında yer edinmeyi başarmış olan Ucuz Roman, uzun konuşmaları bünyesinde barındıran anlatım yapısına sahip. Kişiler neyi tasarlıyorsa tersi durum gerçekleşiyor bu da yeni olaylar doğuruyor; her ayrımın sahnelere bölünüp parça parça kurguda dağıtılması olay takibini zorunlu kılıyor. Böylece izleyici ve olay arasındaki perde kalkarak izleyici de filme yeni bir kişi olarak kazandırılmış oluyor.

Renklerin solgun veya doygun olarak tercih edilmesi, çoğu sahnenin anlattığı duyguyu desteklemek amacıyla araç olarak kullanılmış. O yüzden renk dağılımında sabit bir tonlamanın olmadığını söyleyebilmek mümkün.

Vincent’in tuvalet çıkmazı hikayenin gidişatına katkı sağlıyor; Vincent ne zaman tuvalete gitse ortalık karışıyor, olaylar düğümlenmeye ya da doruk noktasına ulaşmaya başlıyor.

Kurmaca, zaman kavramını reddederek kendi içinde yeniden zamanı kuran, heyecanı diri tutan ve alışılmışın dışında çerçeveler oluşturan Tarantino’nun başyapıtlarından biri. Bu değişkenliğiyle kurmaca, deneysel film sorgulama uygulayımını etkin kılan bir yapıya sahip.

Ayşenur Teke

"Sevgiler Paylaştıkça Büyür."
  • 18
    Shares
http://sinemasali.com/wp-admin/admin.php?page=td_theme_panel#
Önceki YazıCemile
Sonraki YazıBorç
SİNEMASALI
" Yazacaksınız, yanılgı nerdedir, doğrusu ne olabilir; tartışacağız, iyisini elbirliğiyle araştıracağız. Hadi, hazır mısınız? Ben hazırım, ne eleştirmekten korkarım, ne eleştirilmekten; üstelik o çok sevdiğim kusurumu hâlâ düzeltemedim: Fena halde doğru söylerim!.” Atilla ilhan (1925-2005)

Yazınız

Yorumlayınız
Adınızı Buraya Yazınız